Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

When talking about stress, dr. Altaf Husain tells us, ‘if they keep focusing on pleasing Allah, all the other doors will take care of themselves.’ Stressing too much can lead to getting stuck in this vicious circle. Time spend stressing should be spent studying and making du’a’. This topic leads us to the issue of social media concerning our mental health. We are seeking acknowledgment via social media, basing our happiness on what others think about us. Husain calls for a social media diet: social media is, and can be an ongoing interruption for us to realize who we are. Other issues, such as self-esteem and depression, are discussed.

Moreover, he talks about his study with Somali refugees in the US during the ‘60s and Syrian refugees in Europe. He advises how to deal with micro-aggressions while living in Islamophobic areas. At last, he tells us about how to value happiness. One of the life lessons he endowed upon is that it is okay to be entertained, but it not the goal. Besides, he stresses us to think about our akhirah, which is much more valuable to us.

Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

“We moeten niet investeren in het bouwen van hogere minaretten maar in het bouwen van een volgende generatie mensen.” Dit keer gaan we in gesprek met Halil Karaaslan over o.a. Nederlandse moskeebesturen, het trouwen op jonge leeftijd en de onrechtvaardigheid binnen de maatschappij.

Na jaren actief te zijn geweest bij Stichting Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) deelt Halil met ons de stappen die de islamitische gemeenschap volgens hem dient te zetten op weg naar verbetering. Ook waarschuwt hij voor het vervallen in eerder gemaakte fouten en vertelt over de wijze waarop we lering dienen te trekken uit deze fouten. In zijn eigen middelbare schooljaren op het VMBO stond hij te boek als druktemaker en iemand waar docenten regelmatig op mopperden. Nu staat hij echter zelf voor de klas waar hij leerlingen onderwijst over actuele kwesties die spelen in de maatschappij. Tot slot hebben we het over het trouwen op jonge leeftijd. Halil vertelt over hoe het huwelijk hem al op jonge leeftijd een verantwoordelijkheidsgevoel bijbracht, hem leerde een huishouden te onderhouden en hem weerhield van het slechte. Hij sluit af met een prachtige boodschap aan de jongere Halil en alle luisterende studenten: “Durf je kwetsbaar op te stellen en durf fouten te maken! We hebben weinig aan mensen die perfect zijn. Juist wanneer je helemaal vastzit, wil Allah je horen.”

Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

Zijn middelbareschooltijd beschrijft hij als ‘geen leuke tijd’, maar bij maatschappijleer had Nourdeen Wildeman het zeker naar zijn zin. Tijdens zijn lessen maatschappijleer heeft hij geleerd hoe je moet debatteren en hoe je aan de slag gaat met argumentatie. Sindsdien is hij al betrokken bij verschijnende maatschappelijke vraagstukken. Zo zocht Wildeman naar een stichting om Sadaqah (aalmoes) aan te geven, voor de moslimminderheid in Myanmar, de Rohingya. Echter kon hij deze helaas niet vinden. Zijn volgende stap? Het hebben van een idee en uiteindelijk een project, oftewel Stichting as-Salaamah wal’Adaalah. Deze stichting zet zich in voor de veiligheid en rechtvaardigheid voor de Rohingya bevolking. Hier geeft hij ons de les mee dat je soms dingen echt zelf moet doen, zeker als het er niet is, maar je het wel wil.

De ervaring in Myanmar ‘was niet verrijkend, je wordt volslagen moedeloos van al het slechte wat je ziet, waar je niks aan kunt doen’. Het geven van rijst en bijdragen aan de voedseldistributie lukt, maar de beelden van pijn en verdriet, die blijven voor altijd en maken je volslagen moedeloos. Toch blijft hij doorgaan en behoudt hij zijn motivatie, want het is enkel een aanname dat doorgaan met iets niet moedeloos is.

Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

‘If we wanted, we could make our own universe’, words that Mohammed Hijab (MH), aged 15 at the time, heard when he came across a video of an atheist public speaker. At a very young age, Mohammed Hijab came in contact with anti-religious and therefore anti-Islamic notions, predominantly originating from the West. After all, the education system is focused on spreading liberalism. This results in students questioning nearly everything in life, including religion. Parents and imams are often incapable of answering their questions. This causes a shift in authority from the parents to the professor, who has enjoyed a higher level of education. If and when the students are not able to stand their ground in discussions about liberalism, atheism, religion etc. these discussions will affect their belief in God. However, because of his study political science, Hijab was able to stand firm during discussions like these due to the weekly debates which improved his debating skills. This leads to the biggest question of this century: ‘’How do you stay strong in your belief in a time in which the “own will” is placed the highest? Whereas the will of God, truly the highest authority, is omitted. Is doing whatever you want, truly possible? Are you able to say that in court, or will there be consequences? Following this road, we end up at prostitution and human trafficking in the Red Light district. Just see how exploiting women has become a common practice, due to the saying ‘’anything goes’’. Finally, we discuss the rise of the far-right in the West and how important it is to act pre-emptive and not stand by and wait until two, three elections have passed with disastrous results.

Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

‘Ga niet fulltime werken voor je 24ste. De tijd die je hebt als student is goud waard. Een deel van jouw studententijd weggeven aan een groot corporate; gaat dat jou opleveren wat je echt wil?’ Na jaren bestuurservaring bij organisaties zoals het Moroccan Dutch Leadership Institute (MDLI) en Gamechangers Academy (GCA), organisaties die zich inzetten ten behoeve van de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap, blikt Idriss Abdelmoula terug en deelt hij al zijn inzichten over de waarde van een bestuursjaar. Zijn kernboodschap: het zijn die bestuurservaringen die jou tot een sterkere professional gaan maken. De maatschappij van morgen vraagt om professionals die breder ontwikkeld zijn dan hun eigen vakgebied. Grijp die jaren als student om een rijker mens te worden en om jouw horizon te verbreden. Er bestaat namelijk geen checklist die je moet afwerken voor je 25ste levensjaar. Dit alles met het oog op de eerste en tweede generatie die huis en haard hebben verlaten om een bestaan op te bouwen hier in Nederland en misschien niet altijd inzien waarom die inspanningen nodig zijn en ons vragen of we het onszelf niet te moeilijk maken. ‘Betrek jouw ouders in het proces, neem ze mee, ook al weten ze niet precies wat je doet’, vertelt hij ons.

Een gesprek tussen onze hosts en Idriss, drie bestuursleden actief bij verschillende verenigingen die hun eigen inzichten en ervaringen delen over het dienen van de gemeenschap.

Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

‘Voor een jongen die op het vwo knalt, mag je verder dromen dan alleen taxichauffeur worden’, woorden van Anouar el Haichar en Mohammed Kodad. Na het afronden van hun bachelors (respectievelijk Technische Aardwetenschappen en Bedrijfskunde) kozen ze niet voor het snelle geld, maar besloten zij zich in te zetten voor de jongeren in de wijk. Tijdens hun schoolperiode hebben ze vaak genoeg in de mediatheek gezeten en gedroomd van waar en hoe ze het snelst geld konden verdienen, maar hun passie bracht hen verder. Ze besloten een huiswerkinstituut op te richten, genaamd stichting Slaag Altijd, om de jongeren in Amsterdam Nieuw-West van huiswerkbegeleiding te voorzien. Dit deden zij vrijwillig, want waarom zouden we ouders en leerlingen een drempel moeten geven? En wie kan deze leerlingen beter lesgeven dan de mensen die in dezelfde situatie zijn opgegroeid? Nu een jaar later en 600 leerlingen verder, vertellen ze – bescheiden en bevlogen – over een droom die is uitgekomen.

Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

From a young age, Said Hamdioui would disassemble the radio’s of his father: he was fascinated by how mechanisms operated. His academic career started in Oujda (Morocco) at the École supérieure de technologie, however, his involvement in the politically inspired student union UNEM got him into a lot of trouble, which forced him to leave the university. His journey continued in the Netherlands, where he had to start from zero. He tells us how he had to translate every word in his books at the beginning of his studies here. However, his determination made him successful. He graduated cum laude, not only for his master’s degree but also for his doctoral research. He was determined to become an engineer. Although he has come to love his life in the Netherlands, his heart will always belong to his fatherland. ‘The software may be anything, but the hardware always stays Moroccan’, he says.

Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

Vijftien jaar geleden kende de wereld een andere Umair Bantvawala: hij had oog voor voetballen, geld en mooie auto’s. In die vijftien jaar is Umairs wereldbeeld op verschillende vlakken veranderd. Umair vertelt ons over ‘het moment van nadenken’, dat tot hem kwam op nine-eleven: hij ging op zoek naar wat Islam eigenlijk inhield. Naast het hebben van sleutelfiguren die hem hielpen bij het praktiseren van zijn geloof, vertelt Umair over hoe hij in Egypte in korte tijd Arabisch heeft weten te leren. Hij keert zich tot de jongeren wanneer hij vertelt over ambities: het willen doen, het durven doen en het meest belangrijke: het ook daadwerkelijk doen.

Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

Het begon allemaal bij Sulaymans buurmeisje in Marokko. Ze had te kampen met ernstige diabetes, oftewel suikerziekte, en moest medicatie krijgen om het te overleven. De arts weigerde de nodige medicatie te geven, omdat het gezin al bergen aan schulden had staan bij de arts. De volgende ochtend overleed zij door de harde realiteit. Sulayman wilde die dokter worden die dit leven bespaart. Vaak delen moslimstudenten een soortgelijke motivatie, maar als we kijken naar het aantal Islamitische specialisten in Nederland, zien we dat de verhouding niet evenredig is hiermee. Op welk gebied lopen wij achter? Hoe kunnen wij dit probleem aanpakken? Dit zijn onder andere vragen waar Sulayman dieper op in gaat.

Verder vertelt Sulayman over hobbels die hij heeft overwonnen. Eén daarvan is stotteren. Hoe hij deze intense periode heeft omgezet in een positieve en onvergetelijke ervaring, licht Sulayman nader toe.

Sulayman vindt het belangrijk dat we het onbekende blijven verkennen, terwijl we onze normen en waarden blijven dragen. Bovendien dienen we ons kwetsbaar op te stellen en te blijven leren. “Blijf groeien, blijf bloeien” waren zijn laatste woorden die hij meegaf aan de kijkers en luisteraars.

Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

Na het memoriseren van de Qur’an op tienjarige leeftijd brak een nieuwe periode aan in het leven van Azzedine Karrat. De huidige Imam van de Rotterdamse Essalam Moskee vertelt waarom hij op elfjarige leeftijd naar Nederland vertrok. Azzedine licht verder toe waarom deze periode moeilijk was en wat zijn drijfveer was om de taal zo snel mogelijk te leren. Na het afronden van een IT-opleiding is Azzedine op jonge leeftijd getrouwd, een beslissing waar hij trots op is. In deze periode was verder studeren of Imam worden het laatste waar hij aan dacht. Maar door zijn interesse voor theologie besloot hij toch om Qur’anwetenschappen te studeren aan Islamitische Universiteit Rotterdam (IUR). Ook komen enkele controversiële uitspraken aan bod en verduidelijkt Azzedine wat hij hiermee bedoelde.