Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

‘We leven in een paradox: ondanks alle vrijheid en de vele mogelijkheden die moslims hebben in Nederland, zijn we nog steeds heel voorzichtig en hebben we een cynische houding tegenover het organiseren van zaken voor onze gemeenschap.’

Met Asma Claassen – Expert Onderwijs en Identiteit bij de Islamitische Schoolbesturen Organisatie (ISBO) – gaan we in gesprek over Islamitisch onderwijs in Nederland, activisme en bekeren tot de Islam.

Asma besloot zich hard te maken voor Islamitisch onderwijs in Nederland voor de jongere generaties toen ze merkte dat dit nog miste en er wel vraag naar was. De jongere leeftijd is namelijk bij uitstek hét moment om kennis te maken met Allah subhanahu wa ta’ala. Zo ontwierp ze een programma voor een Islamitische peutergroep en begon ze met het ontwikkelen van Islamitisch lesmateriaal in de vorm van spelletjes en boeken. Haar handelen benadrukt ook dat haar intrinsieke motivatie gedreven wordt door de wens naar collectief succes voor onze gemeenschap, hetgeen onze Din ons ook leert.

Asma belandde niet meteen in de wereld van het Islamitische onderwijs. Voorheen ging ze door het leven als een katholieke vrouw en in de podcast deelt ze haar bekeringsproces met ons. Ze vertelt ons over hoe ze twijfelde aan de kerk, haar doen en laten en de rol van Jezus binnen het geloof. Dat ze het een vreemd idee vindt dat God afgebeeld werd in menselijke gedaante, terwijl God nooit gelijk zou kunnen staan aan Zijn Schepselen. Ze vond de waarheid in de Islam, de religie met niet enkel een rationele insteek, maar een holistische insteek die alle facetten van het leven bestrijkt.

Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

Ismail Aghzanay is een docent in hart en nieren en is vastberaden om de nodige veranderingen teweeg te brengen in het in het onderwijs. Zijn eigen schoolcarrière begon op een reguliere basisschool. Al gauw viel hij op bij de docenten. Zijn schreeuw om aandacht werd aangezien voor moeilijk gedrag, waardoor hij werd doorgestuurd naar het speciaal onderwijs. Een periode waarin hij zich niet voldoende gezien, gehoord en gewaardeerd voelde. Hij vond zijn uitvlucht in het voetballen bij de jeugd van Feyenoord. Toch was hij vastbesloten om zichzelf te bewijzen en zijn plekje in het schoolsysteem terug te veroveren, en dat lukte. Nu staat hij zelf voor de klas en zet hij zich in voor onrecht in het onderwijs. Hij hoopt de jongeren waarin hij zichzelf herkent verder te brengen dan ze durven te dromen. Zijn manier van onderwijzen bleef uiteindelijk niet onopgemerkt. In het jaar 2018 werd hij uitgeroepen tot Docent van het Jaar Rotterdam en betrad hij daarnaast het podium voor zijn eerste Tedtalk. Een docent die tot het uiterste gaat om gelijke kansen binnen het onderwijs te creëren en daarbij energie put uit zijn religie. Immers, door het dienen van een ander kunnen we Allah danken voor Zijn Gunsten.

Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

‘We lopen voor op het gebruik van digitale middelen maar wanneer we kijken naar de manier waarop we onderwijs geven, zien we dat deze gelijk is gebleven. Dat is omdat we nog steeds denken dat we het “one-size-fits-all” principe ook in het onderwijs kunnen toepassen.’

Youssef El Bouhassani werd in 2018 benoemd tot docent van het jaar aan de HvA. Door studenten en collega’s wordt hij beschreven als een bevlogen docent, die weet te inspireren en zich inzet voor structurele veranderingen in het onderwijs. Eind 2018 ontwikkelde hij de app “LeerLevels”; een systeem dat inspeelt op de persoonlijke behoeften van studenten.

Youssef gelooft dat het automatiseren van een aantal onderdelen binnen het onderwijssysteem docenten zal ontlasten en zo ruimte zal creëren om studenten meer bij te brengen dan alleen kennis uit de boeken. Volgens hem hoort de student van morgen, naast het kunnen differentiëren van formules, ook een mening te kunnen vormen over ethische kwesties die spelen in de maatschappij.

Wanneer Youssef gevraagd wordt naar een verklaring voor zijn passie voor onderwijs, geeft hij het volgende antwoord : ‘Ik zie hogescholen en universiteiten als droom-fabrieken. Ik ben er om studenten verder te helpen bij het ontdekken van hun dromen en ze te helpen bij de realisatie hiervan.’

Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

When talking about stress, dr. Altaf Husain tells us, ‘if they keep focusing on pleasing Allah, all the other doors will take care of themselves.’ Stressing too much can lead to getting stuck in this vicious circle. Time spend stressing should be spent studying and making du’a’. This topic leads us to the issue of social media concerning our mental health. We are seeking acknowledgment via social media, basing our happiness on what others think about us. Husain calls for a social media diet: social media is, and can be an ongoing interruption for us to realize who we are. Other issues, such as self-esteem and depression, are discussed.

Moreover, he talks about his study with Somali refugees in the US during the ‘2000s and Syrian refugees in Europe. He advises how to deal with micro-aggressions while living in Islamophobic areas. At last, he tells us about how to value happiness. One of the life lessons he endowed upon is that it is okay to be entertained, but it not the goal. Besides, he stresses us to think about our akhirah, which is much more valuable to us.

Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

“We moeten niet investeren in het bouwen van hogere minaretten maar in het bouwen van een volgende generatie mensen.” Dit keer gaan we in gesprek met Halil Karaaslan over o.a. Nederlandse moskeebesturen, het trouwen op jonge leeftijd en de onrechtvaardigheid binnen de maatschappij.

Na jaren actief te zijn geweest bij Stichting Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO) deelt Halil met ons de stappen die de islamitische gemeenschap volgens hem dient te zetten op weg naar verbetering. Ook waarschuwt hij voor het vervallen in eerder gemaakte fouten en vertelt over de wijze waarop we lering dienen te trekken uit deze fouten. In zijn eigen middelbare schooljaren op het VMBO stond hij te boek als druktemaker en iemand waar docenten regelmatig op mopperden. Nu staat hij echter zelf voor de klas waar hij leerlingen onderwijst over actuele kwesties die spelen in de maatschappij. Tot slot hebben we het over het trouwen op jonge leeftijd. Halil vertelt over hoe het huwelijk hem al op jonge leeftijd een verantwoordelijkheidsgevoel bijbracht, hem leerde een huishouden te onderhouden en hem weerhield van het slechte. Hij sluit af met een prachtige boodschap aan de jongere Halil en alle luisterende studenten: “Durf je kwetsbaar op te stellen en durf fouten te maken! We hebben weinig aan mensen die perfect zijn. Juist wanneer je helemaal vastzit, wil Allah je horen.”

Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

Zijn middelbareschooltijd beschrijft hij als ‘geen leuke tijd’, maar bij maatschappijleer had Nourdeen Wildeman het zeker naar zijn zin. Tijdens zijn lessen maatschappijleer heeft hij geleerd hoe je moet debatteren en hoe je aan de slag gaat met argumentatie. Sindsdien is hij al betrokken bij verschijnende maatschappelijke vraagstukken. Zo zocht Wildeman naar een stichting om Sadaqah (aalmoes) aan te geven, voor de moslimminderheid in Myanmar, de Rohingya. Echter kon hij deze helaas niet vinden. Zijn volgende stap? Het hebben van een idee en uiteindelijk een project, oftewel Stichting as-Salaamah wal’Adaalah. Deze stichting zet zich in voor de veiligheid en rechtvaardigheid voor de Rohingya bevolking. Hier geeft hij ons de les mee dat je soms dingen echt zelf moet doen, zeker als het er niet is, maar je het wel wil.

De ervaring in Myanmar ‘was niet verrijkend, je wordt volslagen moedeloos van al het slechte wat je ziet, waar je niks aan kunt doen’. Het geven van rijst en bijdragen aan de voedseldistributie lukt, maar de beelden van pijn en verdriet, die blijven voor altijd en maken je volslagen moedeloos. Toch blijft hij doorgaan en behoudt hij zijn motivatie, want het is enkel een aanname dat doorgaan met iets niet moedeloos is.

Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

‘If we wanted, we could make our own universe’, words that Mohammed Hijab (MH), aged 15 at the time, heard when he came across a video of an atheist public speaker. At a very young age, Mohammed Hijab came in contact with anti-religious and therefore anti-Islamic notions, predominantly originating from the West. After all, the education system is focused on spreading liberalism. This results in students questioning nearly everything in life, including religion. Parents and imams are often incapable of answering their questions. This causes a shift in authority from the parents to the professor, who has enjoyed a higher level of education. If and when the students are not able to stand their ground in discussions about liberalism, atheism, religion etc. these discussions will affect their belief in God. However, because of his study political science, Hijab was able to stand firm during discussions like these due to the weekly debates which improved his debating skills. This leads to the biggest question of this century: ‘’How do you stay strong in your belief in a time in which the “own will” is placed the highest? Whereas the will of God, truly the highest authority, is omitted. Is doing whatever you want, truly possible? Are you able to say that in court, or will there be consequences? Following this road, we end up at prostitution and human trafficking in the Red Light district. Just see how exploiting women has become a common practice, due to the saying ‘’anything goes’’. Finally, we discuss the rise of the far-right in the West and how important it is to act pre-emptive and not stand by and wait until two, three elections have passed with disastrous results.

Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

‘Ga niet fulltime werken voor je 24ste. De tijd die je hebt als student is goud waard. Een deel van jouw studententijd weggeven aan een groot corporate; gaat dat jou opleveren wat je echt wil?’ Na jaren bestuurservaring bij organisaties zoals het Moroccan Dutch Leadership Institute (MDLI) en Gamechangers Academy (GCA), organisaties die zich inzetten ten behoeve van de Marokkaans-Nederlandse gemeenschap, blikt Idriss Abdelmoula terug en deelt hij al zijn inzichten over de waarde van een bestuursjaar. Zijn kernboodschap: het zijn die bestuurservaringen die jou tot een sterkere professional gaan maken. De maatschappij van morgen vraagt om professionals die breder ontwikkeld zijn dan hun eigen vakgebied. Grijp die jaren als student om een rijker mens te worden en om jouw horizon te verbreden. Er bestaat namelijk geen checklist die je moet afwerken voor je 25ste levensjaar. Dit alles met het oog op de eerste en tweede generatie die huis en haard hebben verlaten om een bestaan op te bouwen hier in Nederland en misschien niet altijd inzien waarom die inspanningen nodig zijn en ons vragen of we het onszelf niet te moeilijk maken. ‘Betrek jouw ouders in het proces, neem ze mee, ook al weten ze niet precies wat je doet’, vertelt hij ons.

Een gesprek tussen onze hosts en Idriss, drie bestuursleden actief bij verschillende verenigingen die hun eigen inzichten en ervaringen delen over het dienen van de gemeenschap.

Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

Ze is de eerste die promoveert in haar familie. Begrijpen deden ze het niet helemaal, maar zelf kijkt ze uit naar het ontvangen van haar doctorstitel. Nora leidt ons als vrouw door de witte, mannelijke, academische wereld met al haar mooie en minder leuke kanten. Als islamoloog buigt ze zich in het dagelijks leven over de geloofspraktijk van Marokkaanse jongvolwassenen en hun zoektocht naar geloof, status en identiteit. Ze vertelt over het ellebogenwerk in de academische wereld en het taboe op het bespreken van geestelijke gezondheid binnen onze gemeenschap. Toen ze thuis vertelde dat ze op het randje zat van een burn-out, kreeg ze te horen: ‘Gewoon rusten, leuke dingen doen en in de avond doorgaan, want je kan het’. Het zat echter veel dieper dan dat! Als programmamaker bij organisatie NEWconnective probeert ze studenten te verbinden, met ‘diversiteit’ als uitgangspunt, want het kan en moet inclusiever op de universiteit.

Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

‘Voor een jongen die op het vwo knalt, mag je verder dromen dan alleen taxichauffeur worden’, woorden van Anouar el Haichar en Mohammed Kodad. Na het afronden van hun bachelors (respectievelijk Technische Aardwetenschappen en Bedrijfskunde) kozen ze niet voor het snelle geld, maar besloten zij zich in te zetten voor de jongeren in de wijk. Tijdens hun schoolperiode hebben ze vaak genoeg in de mediatheek gezeten en gedroomd van waar en hoe ze het snelst geld konden verdienen, maar hun passie bracht hen verder. Ze besloten een huiswerkinstituut op te richten, genaamd stichting Slaag Altijd, om de jongeren in Amsterdam Nieuw-West van huiswerkbegeleiding te voorzien. Dit deden zij vrijwillig, want waarom zouden we ouders en leerlingen een drempel moeten geven? En wie kan deze leerlingen beter lesgeven dan de mensen die in dezelfde situatie zijn opgegroeid? Nu een jaar later en 600 leerlingen verder, vertellen ze – bescheiden en bevlogen – over een droom die is uitgekomen.