Klik op je rechtermuisknop en kies ‘Link opslaan als’ of ‘Download gekoppeld bestand’

‘We leven in een paradox: ondanks alle vrijheid en de vele mogelijkheden die moslims hebben in Nederland, zijn we nog steeds heel voorzichtig en hebben we een cynische houding tegenover het organiseren van zaken voor onze gemeenschap.’

Met Asma Claassen – Expert Onderwijs en Identiteit bij de Islamitische Schoolbesturen Organisatie (ISBO) – gaan we in gesprek over Islamitisch onderwijs in Nederland, activisme en bekeren tot de Islam.

Asma besloot zich hard te maken voor Islamitisch onderwijs in Nederland voor de jongere generaties toen ze merkte dat dit nog miste en er wel vraag naar was. De jongere leeftijd is namelijk bij uitstek hét moment om kennis te maken met Allah subhanahu wa ta’ala. Zo ontwierp ze een programma voor een Islamitische peutergroep en begon ze met het ontwikkelen van Islamitisch lesmateriaal in de vorm van spelletjes en boeken. Haar handelen benadrukt ook dat haar intrinsieke motivatie gedreven wordt door de wens naar collectief succes voor onze gemeenschap, hetgeen onze Din ons ook leert.

Asma belandde niet meteen in de wereld van het Islamitische onderwijs. Voorheen ging ze door het leven als een katholieke vrouw en in de podcast deelt ze haar bekeringsproces met ons. Ze vertelt ons over hoe ze twijfelde aan de kerk, haar doen en laten en de rol van Jezus binnen het geloof. Dat ze het een vreemd idee vindt dat God afgebeeld werd in menselijke gedaante, terwijl God nooit gelijk zou kunnen staan aan Zijn Schepselen. Ze vond de waarheid in de Islam, de religie met niet enkel een rationele insteek, maar een holistische insteek die alle facetten van het leven bestrijkt.

Comments are closed.